Az eleve elrendelés tana - Warwick Thornton: Veszett vidék (Sweet Country, 2018.)


Ma már a filmipar nem számottevően készít western-filmeket. Különösen nem ilyen filmeket. Nehéz is így róla bármit is elmondani, mert ez már nem az a tipikus western, mint mondjuk a Volt Egyszer Egy Vadnyugat. Nem is westernnek mondanám a film műfaját, sokkal inkább westernbe ültetett thrillernek. De ez egyáltalán nem volt problémája a filmnek. A film története sem egyszerű. Megjelenik benne egyszerre az istenhívőség, az elfogadás, a bántalmazás (legyen az fizikai vagy verbális) és a rasszizmus. Időben jól, valósághűen van elrendezve. Tényleg ilyennek tudom elképzelni az 1920-as évek Ausztráliáját. A film nagyon rejtetten, de mélyrehatóan foglalkozik a rasszizmussal. Ha egy ember önvédelemből öl, megmenekülhet-e a sorsa elöl? Főleg, hogyha az az ember fekete. Itt is az egész konfliktus egy picike dologból indul ki és odáig jut el, hogy a film vége vérbe torkollik. Pedig már minden megoldódott, megvolt a végkifejlett... Az meg még emel a dolgokon, hogy a puszta közepén, mondhatni, hogy a semmiben vagyunk. Vagy esetleg a semmi felé közeledünk. Ami nagyon tetszett, hogy mindig volt egy félrevezető utalás, egy-egy képkocka, ami a filmben "nem volt benne", mégis azt hittük, hogy azon a bizonyos szálon fog folytatódni a film. Egy nagyon erős filmdrámával állunk szemben, ami reális képet ad a korabeli helyzetről és arról, hogy mit jelent rabszolgasorsban élni, mit jelent fekete rabszolgának lenni és hogy milyen érzés, ha ebbe születik bele az ember.


Eleve el voltak rendelve.

B.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések