Ha ilyen Ebbing a valóságban is, nagy bajban van Amerika - Martin McDonagh: Három óriásplakát Ebbing határában (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri, 2017.)


Sokkoló. Annyira "jelenszagú" ez a történet, és közben nem tudom, kinek vagy minek higgyek. Ha tényleg létezik ilyen eset még Amerikában, mint Mildred Hayes esete, és létezik még olyan rendőr, mint Jason Dixon, akkor nagy bajban vagyunk. Egy anya meg akarja adni a végtisztességet a lányának, és ki akarja deríteni, hogy ki ölte meg, de ezzel szimplán magára haragít egy "világot".  Mildred kemény nő, belülről mégis pusztítja a bűntudat. Mindenki mást is pusztít a bűntudat, így válik ez a film vezető motívumává.  Mindenki próbál előle menekülni, takarni magát, de senkinek sem sikerül. Egy-egy elejtett szó vagy DNS, egy-egy városi legenda, aminek még valóságalapja is van, egy-egy el nem mondott titok vagy csak egy-egy beszólás, ami nemcsak lelkileg, hanem testileg is fáj. A sok fájdalom mellett láttam az együttérzést, a segítségnyújtást is, annak ellenére is, hogy másoknak az a bizonyos személy(ek) megkeserítették mások életét. Hiányzik ebből az ebbingi világból a következetesség, ami bizonyos esetekben pozitívum (bár erre csak egy példa van) és negatívum is. Semminek nincsen következménye, csak előre van vetítve, hogy majd lesz. Ebbing világa minden benne élő számára egy rémálom lehet(ne). Bill Willoughby karaktere 10 percig utálatos, míg meg nem ismerjük a sorsát a főhősnővel való beszélgetésében. Én végig azt hittem, hogy teljes ellenállás lesz a rendőrség részéről, de "csalódnom" kellett. Csak a kezdetekben volt ellenállás, utána passzívan álltak hozzá az ügyhöz. Még egy pontot szeretnék kiemelni: a hintát. A hinta volt a filmben az a hely, ahol mindenki őszinte tudott lenni a másikkal. Ahol ellenség is úgy tudott kommunikálni a ellenségével, mintha a barátja lenne. Onnan pont rá lehetett látni a három óriásplakátra, mely a fájdalom tárgybeli megjelenítése lehetne. A karakterek csodásak voltak, sokkolóan gyönyörűek, a helyek zseniálisak, minden szuper volt. Az egész egy piedesztálra emelt csillagos ötös! Szerintem Frances McDormand és Sam Rockwell is teljesen megérdemelten kapott Oscar-díjat, sőt a Legjobb Film kategóriában is megérdemelte volna (bár a konkurenseket nem láttam). Minden elismerésem ezé a filmé, nekem kedvencemmé vált, remélem, másnak is!
(Sok dologról a spoiler miatt nem tudtam beszélni, pedig szívesen írtam volna róla.)




A bűn nem maradhat büntetlenül.

B.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések