Megfigyeltek és megfigyelők - Gyöngyössy Bence: Janus (2015.)


Amikor a film első 10 percét megnéztem, azt hittem, hogy ez egy rossz vegyes-vágott lesz. Ugyanis két film összevegyítését éreztem: a pszichológust, akit Jordán Tamás alakít, felhívja egy régi ismerőse, kollégája, akit pedig Marozsán Erika játszik, aki kicsit pácienssé válik. Ebben az az érdekes megfigyelnivaló, hogy Jordán Tamás úgyszint pszichológust játszott az Arany Medve-díjas és Oscar-díjra jelölt Testről és lélekről című filmben, Marozsán Erika pedig a Terápia című magyar sorozat első évadában Dr. Dargay András (Mácsai Pál) egyik páciensét játssza. Közös pont: mindkettőt Enyedi Ildikó rendezte. De hál' Isten túlestem ezen a kritikus ponton, és magával ragadott a történet. Mostanában több ilyen témájú filmet láttam (A mások élete, Apacsok), mégis tudott újat mutatni ez is, meg tudott lepni. A Secu belép az életbe, az életedbe, és nem tudsz tenni ellene semmit. A főszereplőnk, Dr. Kocsis Ferenc jelleme (Seress Zoltán) is megváltozik a besúgó-életforma hatására. És talán a legszörnyűbb az egészben, hogy Erdélyben és Partiumban volt olyanra példa, hogy szekusokat beházasítottak rendes családokba, hogy jelentsen róluk. A jellem pedig nem változik az idő múlásával sem: inkább mondom azt, hogy aki ilyet mond, az őrült (jelen estben a felesége, Dr. Kállay Zsuzsa), nem pedig nyíltan kimondom és felvállalom, hogy előző "életemben" ki is voltam én. Persze, azt is megértem, hogy nem könnyű és hogy emiatt tagadja, mert mégsem büszke rá az ember, de ha van egy kulturált környezet, akkor ezt meg lehet beszélni és bizonyos esetekben el lehet fogadni a tényt, bármennyire nehezen hegednek be a sebek.


Kicsit örülök, hogy nem ebben a korban élek.

B.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések