Mindenki gyerek - Sean Baker: Floridai álom (The Florida Project, 2017.)


Hivatalosan, a magyar törvények szerint az, aki nem töltötte be a 18. életévét, gyereknek számít. Ha jól tudom, ez Amerikában a 21. életév. Megrendítő filmmel állunk szemben. A bejegyzés címét nem hiába adtam: a még szinte gyereknek számító anyának, Halley-nek, és lányának, Moonee-nak a története egyszersmind megrázó és vicces. Nehéz belelátni az ő és társaik helyzetébe. Nincs állandó lakcímük, nincsen mindenkinek állandó munkahelye, igazából csak az emberek, a környezete az, ami állandóan körülöttük forog. Nehéz megragadni mindazt, ami ehhez az életformához hozzátartozik. Európában is találhatunk akárhol ilyen emberekre példát, mint Halley és Moonee. Nem kell messzire menni, hogy lássuk a valóságot körülöttünk. Persze furcsa, hogy mindez egy amerikai, ráadásul egy floridai környezetbe van elhelyezve. Ebből is látszik, hogy nem minden arany, ami fénylik, még ott sem, ahol azt gondolnánk.  Más a motelbeli élet, mint a valóságbeli. Az ő esetük és élettörténetük olyan téren is különleges, hogy nem lehet rájuk azt mondani, hogy mélyszegénységben élnek, de azt sem, hogy jók az életkörülményeik. Egyszerűen lecsúsztak arról a szintről, ahol lenniük kéne. És erről nem csak ők, hanem a mögöttük lévő személyek, család, barátok is tehetnek. Például nem tudjuk meg, hogy ki a kislány apja. Még mindenki gyerek. Nem tudnak komoly döntéseket hozni, nem látnak be bizonyos dolgokat, hogy márpedig a család fenntartásáért dolgozni kell keményen (és nem illegálisan). Halley még mindig egy gyerek. Gyerek volt Moonee megszületésekor, gyerek (bizonyos értelemben) most is és ha lehet ilyen szabatosan fogalmazni, megragadt ebben az állapotban. Valószínűleg már ő sem rendes családban nevelkedett. Őt sem volt, ki felnevelje. Talán az egyetlen felnőtt a filmben, a Bobby-t alakító Willem Dafoe, akit így még soha nem láttunk. Karaktere az a személy, aki mindenkit megment, ha baj van, rászól, ha nem úgy csinál valamit, egyszerűen ő a Magic Palace apja és megmentője. A gyerekek körül forog az egész film, ami még sötétebb, elfajultabb, nehezebben felfogható sorsokat mutat, és tudjuk, hogy mi lesz velük. Tudjuk azt is, mi fog történni Halley felelőtlensége miatt. Fájdalmas, de tudjuk. A film vége nehezen megérthető, sokaknak nem is tetszik, mert fura. Minden csodálatos ebben a filmben, a színészek, a helyszínek, a kompozíciók. Sokat lehetne erről még beszélni... Nem kell messzire mennünk, hogy lássuk a valóságot.


A rózsaszín világ mögött mindig megbújik valami.

B.

Megjegyzések